زیستمون

آموزش زیست شناسی دبیرستان و کنکور

زیستمون

آموزش زیست شناسی دبیرستان و کنکور

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

هنگام وقوع رعد و برق در خانه چه باید کرد؟

پنجشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۴:۵۴ ب.ظ

رعد و برق نیروی خطرناکی هست که می تواند حتی در خانه نیز به شما آسیب برساند. در واقع، یک سوم آسیب های ناشی از رعد و برق در داخل خانه اتفاق می افتد. اگر رعد و برقی به خانه شما برخورد کند، می تواند از طریق وسایل الکترونیکی متصل به برق مثل کلیدهای روشنایی و حتی لوله کشی به شما برسد. دیوارها و کف های بتنی نیز می توانند خطرناک باشند. آنها اغلب دارای میلگردهای فلزی داخلی هستند که جریان الکتریکی را هدایت می کنند...

رعد و برق همچنین منجر به آتش سوزی خانه و مخصوصا خانه هایی با ساختارهای قدیمی بشود.

 

چطور می توانیم ایمن بمانیم: (اگر داخل منزل یا محل کار هستید)

  • از اشیای رسانا دور بمانید مثل لوله کشی ساختمان، درب های فلزی و کلید های برق خانه.
  •  قبل تشدید و شروع طوفان و رعد و برق ابزار برقی را از پریز بکشید و خاموش کنید.
  • حتما برقکار ماهر ببینید تا سیستم اتصال به زمین ساختمان و یا منزل شما را چک کرده و تایید کند که به خوبی کار می کند.
  • از سیستم های محافظتی نوسانات برق برلی ابزار برقی خود استفاده کنید.
  • پرده ها را بکشید و به طور مستقیم به نور رعد و برق نگاه نکنید.
  • می توانید در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب به گوشتان از صدای مهیب، قبل وقوع گوشتان را بپوشانید و اگر زیر سقف نیمه کار و یا آسیب دیده هستید و یا زیر لوسترهای بزرگ و تابلو و اشیا قرار دارید می توانید با دستتان از سرتان محافظت کنید و یا به جای امن تر بروید.

رعد و برق در مناطقی که بارش های فصلی و گذرا رخ می دهد بیشتر دیده می شود. بارش هایی که در مدت کمی اتفاق می افتد ولی معمولا سرعت و شدت آن بیشتر است و گاها با باد شدید و رعد و برق همراه است. رعد و برق معمولا بین ابرهای باردار اتفاق می افتد و صدا و نور بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد. اما اگر رعد و برق قوی تر باشد یا در مکانی با ارتفاع بالا مثل کوه ها و یا برج ها رخ دهد احتمال برخورد آن با زمین وجود دارد. برای همین می گویند که اگر بیرون هستید در زیر تیربرق ها و دکل ها، پل ها ساختمان های بلند، قله کوه ها و تپه ها ... قرار نگیرید چون در این مناطق احتمال برخورد صاعقه زیاد هست.

 

در هنگام وقوع چنین حوادثی که منجر به بارش کوتاه ولی شدید می شود احتما وقوع سیل هم بالاست. پس باید نکات که رسانه ها متذکر می شود را رعایت کنیم. نکاتی مثل خودداری از رفتن به کنار رود ها، جویبارها، دره ها و یا جاده هایی که تابلوی خطر ریزش دارند و مناطق گردشگری مثل آبشار و ... .  

 

این اتفاق که صاعقه با یک فرد برخورد کند خیلی کم هست، اما حتی احتمال خیلی کمی که بتواند در آن ثانیه، ساختمانی را بسوازند و یا موجود زنده ای را بخشکاند قابل اغماض نیست و باید پایبند به نکات ایمنی و احتیاط باشیم. برای همین در ساختمان های بلند و برج ها برق گیر نصب می کنند که در صورت برخورد صاعقه آسیبی به ساختمان نرسد و نیروی الکتریکی از طریق سیستم تعبیه شده به عمق زمین هدایت شده و خنثی شود. برای همین بازبینی چنین سیستم هایی مثل سیستم اتصال به زمین ضروری هست. 

 

اگر در بیرون از خانه هستید و داخل ماشین قرار دارید بهتر است در محل امنی نگه دارید و از حرکت بایستید و از دست زدن به اتق فلزی خودرو پرهیز کنید. و یا اگر خارج از شهر قرار دارید تا مساعد شدن هوا در دامنه ای امن قرار بگیرید.

 

لحظات بدون حادثه ای رو برای شما دوستان عزیز آرزومندیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی